Zmierzch gatunku MMO ?

... czyli o wszystkim i o niczym ...

Moderatorzy: Konsul, Pretorianin, Moderatorzy Hyde Parku

Awatar użytkownika
Yeleana
AO St. Legionista
LoA Legionista
Posty: 5228
Rejestracja: piątek, 1 listopada 2013, 11:40
Medals: 26
Lokalizacja: Cieszyn
Gender:
Status:
Offline

Brązowa falera Gwiazda Zasługi IX Kohorty AION Optio WoW Legionista WildStar Optio
Skyforge Centurion L2C Legionista BS Trybun AO Trybun Uczestnik zlotów IX Kohorty
Mecenas IX Kohorty Złoty Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Yeleana » wtorek, 15 stycznia 2019, 10:24

Nexos - polski YouTuber, który działa głównie na poletku World of Warcraft, umieścił niedawno na kanale całkiem ciekawe (moim zdaniem) przemyślenia... co do samego Nexosa jest to postać dość kontrowersyjna - jedni go ubóstwiają, inni mają ochotę wysłać na księżyc, ale tym razem mówi wyjątkowo ciekawie i mądrze:



mam wrażenie, że czasami uderza w zbyt patetyczne tony, czasami traktuje sprawę zbyt luźno... no i oczywiście rozmowa w dużej części kręci się dookoła WoW'a... no ale to ostatnie jest raczej dość logiczne, skoro z tego żyje :)

jakie są wasze przemyślenia i wnioski... bo ja mam jeden, poparty obserwacjami we własnym domu:

"MY - dojrzałe pokolenie - mamy coraz mniej czasu, a NASI SYNOWIE I CÓRKI wolą Fortnite" (albo inną z gier tego typu)
Obrazek

Awatar użytkownika
Gwalch
Crowfall Centurion
Posty: 5573
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 20:21
Medals: 14
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Gender:
Status:
Offline
Kontakt:

Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX WAR Pretorianin Aion Pretorianin WoW Trybun
SWTOR Pretorianin WildStar Centurion GW2 Weteran BD Legionista AO Legionista
Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Gwalch » środa, 16 stycznia 2019, 11:48

Kontrpropozycja:


Awatar użytkownika
Yeleana
AO St. Legionista
LoA Legionista
Posty: 5228
Rejestracja: piątek, 1 listopada 2013, 11:40
Medals: 26
Lokalizacja: Cieszyn
Gender:
Status:
Offline

Brązowa falera Gwiazda Zasługi IX Kohorty AION Optio WoW Legionista WildStar Optio
Skyforge Centurion L2C Legionista BS Trybun AO Trybun Uczestnik zlotów IX Kohorty
Mecenas IX Kohorty Złoty Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Yeleana » środa, 16 stycznia 2019, 16:07

Bardzo ciekawa pogadanka o WoWie... przesłuchałem dwa razy, bo czasami gościu mówi bardzo szybko i zasadniczo się zgadzam... od jakiegoś czasu WoW to G*!##!o, może nie takie totalne bo jednak gram... i ja i wielu innych ludzi, ale wszyscy jak jeden mąż odnoszą wrażenie, że jakość i "miodność" kolejnych dodatków jest coraz gorsza, nie tego dotyczył jednak temat...

Bardziej chodziło mi szersze spojrzenie... syn ma już 8 lat i często przygląda się jak gram... nie ukrywam, często mi "pomaga" albo "przeszkadza"... a ostatnio dorósł do tego, że "pogram z Tobą" więc założyliśmy konto (darmowe, do 20 poziomu) i po półtora godziny (wbiliśmy jakis 3. poziom) stwierdził, że to nudne... myślę sobie zatem - spróbujemy czegoś innego, ale tak samo było w BDO, w TESO, czy nawet w Metinie... dzisiejsza młodzież nie ma cierpliwości żeby EXPIĆ - tak jak w CS albo LOL, włączasz i postać masz gotową
Obrazek

Awatar użytkownika
Gwalch
Crowfall Centurion
Posty: 5573
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 20:21
Medals: 14
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Gender:
Status:
Offline
Kontakt:

Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX WAR Pretorianin Aion Pretorianin WoW Trybun
SWTOR Pretorianin WildStar Centurion GW2 Weteran BD Legionista AO Legionista
Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Gwalch » środa, 16 stycznia 2019, 18:50

Dlatego wkleiłem to, bo wydaje mi się, że problem leży gdzieś pośrodku. Dzieciaki po prostu trochę inaczej funkcjonują dziś, m.in. dlatego, że właśnie gry są skontruowane trochę inaczej niż były. Co więcej, coraz większa ilość produkcji utrwala te zależności (szybkie wygrywanie, natychmiastowe wynagradzanie), również MMO, co powoduje obumieranie gatunku, jak i mniejszy napływ graczy -- stąd dałem ten materiał. Trochę to kiepsko rokuje na ich życie, bo to nie tylko jest tak, że trzeba ciężko pracować, żeby coś w życiu osiągnąć, ale okazuje się coraz częściej, że dla wielu ludzi poczucie spełnienia i docenienia nagrody wiąże się z zapracowaniem na coś... Ale to już podejrzewam dłuższa dyskusja, no i gruba kasa dla psychologów, którzy będą te dzieciaki wyciągać w przyszłości z głębokiej depresji.

Awatar użytkownika
Jaroczaro
Pretorianin
Co-OP Optio
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 3 stycznia 2016, 12:56
Medals: 15
Gender:
Status:
Offline

RO Optio Uczestnik zlotów IX Kohorty Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Jaroczaro » środa, 16 stycznia 2019, 18:52

Kogo nie nudzi expienie ręka do góry.

Expimy bo już jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Jednak zawsze staramy się maksymalnie skrócić czas expienia różnymi trikami ergo expienie samo w sobie jest czymś niepożądanym bo chcemy je jak najszybciej zakończyć ergo proxy expienie jest zbędne i po trzecie primo jak tylko możemy to unikamy tego jak ognia.

Awatar użytkownika
Gwalch
Crowfall Centurion
Posty: 5573
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 20:21
Medals: 14
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Gender:
Status:
Offline
Kontakt:

Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX WAR Pretorianin Aion Pretorianin WoW Trybun
SWTOR Pretorianin WildStar Centurion GW2 Weteran BD Legionista AO Legionista
Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Gwalch » środa, 16 stycznia 2019, 18:58

Bo expienie nie ma być bezmyślne, tylko dawać poczucie ROZWOJU postaci. Jasne, że samo expienie dla expienia nie ma sensu, tak jak nie ma sensu, kiedy nie widzisz/czujesz progressu.

Awatar użytkownika
Yeleana
AO St. Legionista
LoA Legionista
Posty: 5228
Rejestracja: piątek, 1 listopada 2013, 11:40
Medals: 26
Lokalizacja: Cieszyn
Gender:
Status:
Offline

Brązowa falera Gwiazda Zasługi IX Kohorty AION Optio WoW Legionista WildStar Optio
Skyforge Centurion L2C Legionista BS Trybun AO Trybun Uczestnik zlotów IX Kohorty
Mecenas IX Kohorty Złoty Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Yeleana » środa, 16 stycznia 2019, 19:17

no ale kiedyś, to właśnie EXPIENIE było contentem... bo z wypiekami się śledziło historię, a teraz - byle to pominąć! ale jak doszliśmy do wspólnego wniosku - ludzie się zmienili... BARDZO :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Falka
Posty: 502
Rejestracja: wtorek, 6 maja 2008, 18:33
Lokalizacja: Mansfield
Gender:
Status:
Offline

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Falka » środa, 16 stycznia 2019, 19:30

Nic na to nie poradzimy. Nexos ma racje, ale jak zwykle przynudza i rozwleka temat. Zmienia sie spoleczenstwo a wraz z nim percepcja rzeczywistosci, gusta i oczekiwania w stosunku do sfery szeroko pojetej rozrywki (kultury, sztuki, nawet sportu). Mozemy sobie tylko powspominac, jak to kiedys bylo fajnie a dzisiejsza mlodziez, to jakas taka niewydarzona. W moim pierwszym MMO (Anarchy Online) levelowanie bylo sztuka a po wbiciu maksymalnego levela wyskakiwal komunikat na caly serwer i sypaly sie 'gz' ze wszystkich stron. Czasy wspaniale, ale juz nie wroca.

Awatar użytkownika
Wąski
Posty: 733
Rejestracja: niedziela, 31 maja 2015, 16:27
Medals: 4
Gender:
Status:
Offline

L2C Legionista BD Legionista RO Trybun Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Wąski » środa, 16 stycznia 2019, 20:59

Cóż, moim zdaniem gry się rozwijają po prostu w innym kierunku. Idą w rywalizacje(ta prawdziwa a nie z gier mmorpg gdzie wygrywa większy no life) , ę sport, streaming i zarabianie kasy. Gry wymagają od graczy coraz mniej czasu, są coraz bardziej przystępne dla każdego jednocześnie pokazują 'skilla'. A w tym świecie gry mmorpg odchodzą do lamusa przy Mobach, FPS i grach typowo e-sportowych. Może czas przystosować się do tego postępu, bądź karmić się swoją nostalgia wracając do serwerów classic które ostania się wręcz mnożą.

Co do przemyśleń Gwalch' a na temat przyszłości dzieciaków które już nie chcą ciężko pracować żeby coś osiągnąć... Oczywiście że nie chcą grać w mmorpg i się katować jak my w ulitmach i Tibiach i L2, bo nawet już my tego nie robimy :) a czy rokuje to źle? Teraz co lepszy młodzik który gra po 12h dziennie trzepie kapuche grajc w gry, a co my mamy z naszych godzin grindu i nieprzespanych nocy na ant nest? :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Gwalch
Crowfall Centurion
Posty: 5573
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 20:21
Medals: 14
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Gender:
Status:
Offline
Kontakt:

Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX WAR Pretorianin Aion Pretorianin WoW Trybun
SWTOR Pretorianin WildStar Centurion GW2 Weteran BD Legionista AO Legionista
Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Gwalch » środa, 16 stycznia 2019, 21:28

Wąski, nie mówię o graniu, tylko o podejściu ogólnie. Moje podejście do gier, w tym MMO, przełożyło się na parę spraw zawodowych/życiowych -- jednocześnie widzę wśród swoich studentów tendencję do tego, że mały wysiłek ma przynosić od razu góry korzyści/hajsu/wyników. Tak po prostu są nauczeni, tego oczekują. Oczywiście, na pierwszy rzut oka, każdy tak chce, bo po co się męczyć, najlepiej od razu dostać wszystko już i natychmiast. Problem natomiast pojawia się, kiedy już to dostajesz, bo brakuje tego elementu satysfakcji, który właśnie dodaje jednak trud włożonej pracy. "Instant gratification" imho będzie kształciło pokolenie ludzi, którzy będą mieli problemy w znalezieniu sensu pracy w życiu i będą prawdopodobnie borykać się z frustracją.

Co do drugiej sprawy -- rozrywka to rozrywka, to mam z tych godzin expienia, plus ludzi, których poznałem i jeszcze jakieś lekcje życiowe, które wyniosłem. Jeśli ktoś gra dla kasy, to nie jest to rozrywka, to po prostu praca.
Ostatnio zmieniony czwartek, 17 stycznia 2019, 21:51 przez Gwalch, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Klonus
AO St. Legionista
Posty: 362
Rejestracja: środa, 3 sierpnia 2016, 21:12
Medals: 17
Lokalizacja: Bydgoszcz
Gender:
Status:
Offline

AO Optio Uczestnik zlotów IX Kohorty Mecenas IX Kohorty Brązowy Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Klonus » czwartek, 17 stycznia 2019, 20:35

Ach ta dzisiejsza młodzież, jak brzmi jeden z najstarszych przetłumaczonych hieroglifów egipskich.

Nie twierdzę, że Nexos się myli w swoich obserwacjach. Może rzeczywiście młode pokolenie zupełnie inaczej podchodzi do tego, czego szuka w grach. Niemniej dla mnie dość znaczna wina leży po stronie twórców gier. Jakiś czas temu TVGRYpl zrobili materiał na temat "nextgenowych" produkcji - rewolucji na rynku, które zmienią wszystko. Z ich analizy wynikało, że nie ma na rynku (mówiąc o mainstream) nowatorskich gier. Wszystkie powtarzają stare (a w każdym razie istniejące) schematy.
Nie dziwmy się, że młodzi nie chcą przez pół roku zabijać szczurów czy sadzić marchewki, zwłaszcza że są produkcje, które ucinają tę (prawdę mówiąc) nic nie wnoszącą część rozgrywki. To, na co my pozwalaliśmy, bo wielkiego wyboru na rynku nie było, nie znaczy, że zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. Tymczasem mam wrażenie, że twórcy MMORPG (z resztą chyba wszystkich gier mmo) nie mają już więcej pomysłów, co dalej można zaproponować.

I druga refleksja - może błędne porównanie, ale zawsze. Pamiętam jak mówiono, że rpg umiera, wszyscy gracze przerzucają się na mmorpg i w tym jest przyszłość. Po czym powstał Wiedźmin i nagle magicznie wszyscy chcieli grać w Wieśka. Wiem, że single tworzy się inaczej, ale może właśnie gdzieś to leży niedostrzegalna dotychczas przyszłość rpg-ów. Nie w ilości czy innowacyjności ale po prostu w porządnym i interesującym wykonaniu.
"[...]wola naciśnie na Formę, ciało to tylko podła Materia[...]" Jacek Dukaj "Inne pieśni"

NdwZ
LoA Legionista
Posty: 8
Rejestracja: niedziela, 4 listopada 2018, 22:49
Medals: 3
Gender:
Status:
Offline

AO Optio Uczestnik zlotów IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: NdwZ » piątek, 18 stycznia 2019, 16:29

Moim zdaniem w MMO gra teraz mniej ludzi bo... gra w nie mniej ludzi xD
MMO wcześniej same w sobie nie dawały bardzo dużo contentu, ten się tworzył poprzez integracje z innymi (wrogimi/przyjaznymi) graczami. Pamiętam z czasów gdy katowałem L2... wbijam na Ts'a nasza naczelna oznajmia nam że wypadałoby już ubrać tego i tego w np. B graty, do tego brakuje nam tyle SoP'a, tyle caoali tyle gemów, a i jeszcze 2 recki, przydałoby się też polvlować crystale do broni i tak... Jest taka i taka lokacja tam większość z tego całkiem nieźle dropi i nawet exp spoko, ale nie ma bezpośredniego teleportu tam trzeba lecieć z mapy dalej, przejść przez dwa poziomy dungeona i znaleść komnatę gdzie respi się odpowiednia kombinacja potworów. W międzyczasie ktoś daje info na Ts'ie że expi solo swoją postać bo ma jeszcze za niski lvl żeby iść z nami to skoczy na mapę obok tej co się wybieramy to przy okazji będzie dropił tego coala. No spoko bo to akurat miało niski drop chance na tej miejscówce co się wybieraliśmy. Zbieramy się i hop w portal i czeka nas z 15 minut przedzierania się przez moby + troche szuknia miejsca, luz. A tu na Tsie info że po drodze ruskie pekują żeby uważać. No spoko zjechaliśmy ruskich i przy okazji paru niewinnych graczy (no bywa, wcale nie zrobiłem tego celowo. Na prawdę! Kot mi przeleciał po klawiaturze i tak się złożyło że wcisnął naraz CTR + F3 i zdrainowałem kolesia na śmierć - "tak, tak NdwZ Ty zawsze zabijasz, "przypadkiem", w obronie własnej albo że ktoś się krzywo na Twojego wilka popatrzył"). Więc jako że pół party lata na PK a drugie pół zflagowna to szybko hop do dunga schować się (bo przecież mieliśmy dropić matsy na sprzęt dla naszych a nie bić się przez najbliższe dwie godziny z ruskimi i ew. gildiami antyPK). Dobra przebiliśmy się przez ponad połowę poziomu, moby się już za nami respią to byle ekipa nam na plecy nie wejdzie a nawet jeśli to z mobami na plecach to po prostu trochę dodatkowej karmy się zgarnie. Lecimy dalej i wpadamy przypadkiem na inną ekipę, w sumie nie mieliśmy w planach ich zabijać no ale że jeszcze byłem czerowy a najlepsza obrona to atak... szybki stun na heala i wale w tanka (niby głupie no ale healer wyłączony a tank ma na sobie pół sali więc nawet karmy nie wbiłem bo moby dobiły, ja tylko pomogłem ^^ ) moi no cóż nie mieli już innego wyjścia jak posprzątać resztę towarzystwa.
"Co ND? też przypadkiem?" - "Tym razem w samoobronie :) przecież mnie znasz, bez powodu muchy bym nie skrzywdził :P a tak to przynjamniej na miejscu nie będziemy się zastanawiać tylko wybijamy wszystko bo już wszyscy jesteśmy PK to dzielić mobkami nie będziemy się musieli i szybciej matsy wyfarmimy, widzisz wszystko z myślą o innych, taki altruista ze mnie, wcale nie cyfrowy psychopatyczny morderca :P"
Ile zabawy? A to tylko droga do miejsca docelowego. Wiadomo że na takim wypadzie na miejscu okazałoby się że nie my jedyni znamy tą miejscówkę i trzebaby zdobyć spoota najpierw. Sprawdzić czy ktoś głębiej nie siedzi też żeby czasem nie wpadł nam gdy mamy na sobie cała salkę. To wszystko podczas bicia mobów które w sumie za łatwe nie są. Po właściwym przejęciu miejscówki trzeba liczyć się że któraś z rozjechanych wcześniej grup mogła zebrać się teraz w większej liczbie żeby wrócić i zemścić się więc nawet bijąc moby w rotacji ten dreszczyk niepewności jest a i czujność należny zachować.

A teraz w wiodących MMO jak to wygląda?
Lecisz na inste, albo miejscówka do farmy jest 30sec od portalu, jest sporo mechanizmów zniechęcających do zabijania neutralnych graczy, albo jest to po prostu nie możliwe. Albo po prostu gra za mało ludzi żeby dochodziło do walk o spoota (a to przecież tylko początek bo z tego potem powstają wojny klanowe "o Ci nas kiedyś chcieli wybic i przejąć naszą miejscówkę zabijamy" a z drugiej strony "o Ci S***** wołamy ekipę i wyjaśniamy" - i tak z całego świata gry schodzą się gracze z jednego klanu, z drugiego, potem ich sojusznicy... i w efekcie robi się wielka wojna o nic nie znaczący mid lvl exp spoot :D ).
Niestety gry które promują bądz chociaż umożliwiają tego typu wrogie interakcje są niszowe a i te niby hardcorowe produkcje też ulegają procesowi casualizacji i zmieniają się choćby trochę pod presją carebearów. Dobrym przykłdem jest Albion Online - niby gra z open pvp i free lootem ale tu rozszerzyli safe zony, tam dodają content który sporo daje a nie robi się nie wychodząc z miasta bezpiecznie, przy starcie gry mocno przemodelowali część świata żeby był przystępniejszy. W efekcie ani carebear ani druga strona nie jest w pełni zadowolona... Takie ni w te ni we wte. Choć tak nawiasem mówiąc gierka spoko. Aktualnie nie gram ale mogę z czystym sumieniem zaprosić do naszej sekcji jeśli ktoś by chciał pociupać ;). Nasi tam ładnie wprowadzą w grę i pomogą.

Awatar użytkownika
Yeleana
AO St. Legionista
LoA Legionista
Posty: 5228
Rejestracja: piątek, 1 listopada 2013, 11:40
Medals: 26
Lokalizacja: Cieszyn
Gender:
Status:
Offline

Brązowa falera Gwiazda Zasługi IX Kohorty AION Optio WoW Legionista WildStar Optio
Skyforge Centurion L2C Legionista BS Trybun AO Trybun Uczestnik zlotów IX Kohorty
Mecenas IX Kohorty Złoty Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Yeleana » piątek, 18 stycznia 2019, 20:10

Swietnie się rozpisałeś NdwZ, z takim talentem powinieneś napisać książkę! ale wracając co tematu - masz całkowitą rację... właściwie w każdej grze wszystko robiło się "ręcznie" i powoli, a teraz wszędzie automatyzacja: LFR, LFG, teleporty pod same instancje - i gdzie tu zażyć przygody?

Ktoś jeszcze pamięta, że w WOWie zbierało się party i na nogach szło pod instancję? Ktoś jeszcze pamięta, że w Albionie były porty i pływało się pomiędzy wybrzeżami zamiast bezpiecznie skakać portalem?

I jeszcze taka myśl że osoby, które kiedyś grały w MMO nadal je kochają... problem jest z namówieniem "nowych" nie zapoznanych z tematem osób, bo jak tu kogoś przekonać żeby "zmarnował" kilkanaście, kilkadziesiąt godzin na żmudne levelowanie, skoro cały dzisiejszy świat jest taki zabiegany i nikt na nic nie ma czasu?
Obrazek

Awatar użytkownika
Moriare
Posty: 23
Rejestracja: wtorek, 7 listopada 2017, 20:17
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Gender:
Status:
Offline

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Moriare » wtorek, 5 lutego 2019, 20:13

Z mojej perspektywy czas MMO kończy się z co najmniej kilku powodów. Pozwolę sobie wymienić i rozwinąć jedynie trzy, które uznaję za najistotniejsze. Kolejność będzie nieistotna.

Pierwsza kwestia to fakt, że przez ilość pozycji na rynku gry MMO przestały być masowe. Wydaje się, że ten powód wcale nie jest aż tak ważny, ale jestem zdania, że skoro już w nazwie gatunku na tę powszechność się kładzie nacisk, to oznacza, że coś jest na rzeczy, gdy coraz więcej produkcji ich nie ma. I nie jest to tylko powiązane z nazwą. Masowość tworzy swoistą aurę, która daje nam odczuć jakiś rodzaj wspólnoty, przestrzeni publicznej. Gdy gry świecą pustkami, to osobiście wolę wybierać coś single, bo po to gram w MMO, żeby się bawić z ludźmi.

Druga sprawa dotyczy tego, że gry poszły naprzód, branża rozwija się z niebywałą wręcz dynamiką, więc autorzy MMO często zwyczajnie nie nadążają z "byciem na czasie", dostarczaniem stosownych porcji i rodzajów rozrywki. Zresztą akurat wydaje mi się, że gatunek, o którym mówimy, jest mało elastyczny, a gracze też zazwyczaj nie przepadają za rewolucyjnymi zmianami. Stąd też można zaobserwować pewną stagnację, którą można powiązać z tym, że często deweloperzy gier (w tym jednym) wychodzą ludziom naprzeciw i chcą wprowadzać zmiany minimalne pokazując, że coś się dzieje, żeby ludzie zostali, a im się hajs zgadzał- wilk syty i owca cała.

Ostatni powód jest taki, że zwyczajnie człowiek niezależnie od dziedziny sztuki, czy obszaru kultury jest skłonny do przekraczania kolejnych barier i granic. Z czego to wynika? Nie wiem. Chyba z naszej natury. Żyjąc coraz szybciej porzebujemy coraz silniejszych bodźców. Jesteśmy w końcu bombardowani nimi dosłownie zewsząd. Dlatego się na pewne rzeczy uodparniamy, do czegoś się przyzwyczajamy. No i przez tę adaptację również gry muszą stanowić coraz to hmm... inne bodźce. Trochę może popłynąłem, ale myślę, że rozumiecie, o co mi chodzi. :D

Awatar użytkownika
Yeleana
AO St. Legionista
LoA Legionista
Posty: 5228
Rejestracja: piątek, 1 listopada 2013, 11:40
Medals: 26
Lokalizacja: Cieszyn
Gender:
Status:
Offline

Brązowa falera Gwiazda Zasługi IX Kohorty AION Optio WoW Legionista WildStar Optio
Skyforge Centurion L2C Legionista BS Trybun AO Trybun Uczestnik zlotów IX Kohorty
Mecenas IX Kohorty Złoty Medal Igrzysk IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Yeleana » wtorek, 5 lutego 2019, 21:42

bardzo mi się podoba pierwszy argument... powiedzmy, że społeczność liczy 3000 osób...

jak były 3 gry (w sumie) to w każdej było po 1000 osób i to były tłumy... a teraz jak jest gier 300 to na grę wypada po 10 osób i można się czuć jakby się grało w singla :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Thorn
Co-OP Legionista
Posty: 1931
Rejestracja: poniedziałek, 3 października 2011, 13:16
Medals: 6
Lokalizacja: Andover, UK
Status:
Offline

SWTOR Optio GW2 Optio Mecenas IX Kohorty

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Thorn » wtorek, 5 lutego 2019, 22:09

MMO to kosztowna i dosc ryzykowna inwestycja w rynek calkowicie zmonopolizowany przez WoW. Moim zdaniem to glowny powod, dla ktorego rynek MMO wyglada jak wyglada + zmieniajace sie gusta graczy.

Awatar użytkownika
Ciastek
The Division 2 Legionista
Posty: 13
Rejestracja: wtorek, 21 listopada 2017, 20:13
Medals: 1
Gender:
Status:
Offline

D2 Legionista

Zmierzch gatunku MMO ?

Post autor: Ciastek » wtorek, 19 lutego 2019, 01:54

Mnie osobiście wydaję się, że nie tyle zmierzch, co ewolucja. Średnia wieku gracza zmienia się. Obecnie, o ile mam prawidłowe dane, to około 35-38 lat, i co za tym idzie mniej czasu na granie. To też większość graczy przerzuca się na gry nie absorbujące tak bardzo. Dobrym tego przykładem jest popularność gier BR czy innego rodzaju CO-OP, gdzie można wejść na parę rund, czy misji i wrócić do realnego świata.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wolne rozmowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości