Crowd Control - Poradnik - tłumaczenie by Ceallven.

Wszelakie informacje jakie mogą się przydać

Moderatorzy: Konsul, Pretorianin, Moderatorzy AoC

Awatar użytkownika
BloodGed
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 4 grudnia 2011, 22:00
Lokalizacja: Łódź
Status:
Offline

Crowd Control - Poradnik - t

Post autor: BloodGed » środa, 18 stycznia 2012, 01:52

Kolejny poradnik, który wygrzebałem na forum swtor.com
Tym razem o CC w TORze.

Poradnik zawiera:
- Czym jest Crowd Control (Kontrola Tłumu)
- W SWTOR mamy trzy typy CC
- Czym jest CC Breaker (Łamacz Stuna)
- Resolve (Biały Wkurzający Pasek)
- Jak mam wykorzystać ten System?

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=61363

Jeśli będzie potrzeba to chętnie przetłumaczę i ten poradnik na język Polski.
Ps. Podziękowania dla użytkownika swtor.com - Felnadir.
Ps 2. Tłumaczenie w poście poniżej.
Ostatnio zmieniony czwartek, 19 stycznia 2012, 01:41 przez BloodGed, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Gerdhard
Posty: 8326
Rejestracja: piątek, 2 maja 2008, 08:46
Medals: 34
Status:
Offline

Konsul IX Kohorty Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX AoC Legionista WAR Centurion
AION Centurion WoW Pretorianin LOTRO Pretorianin SWTOR Trybun WildStar Trybun
L2C Legionista Sekcja FE Uczestnik zlotów IX Kohorty Mecenas IX Kohorty

Re: Crowd Control Skills - CC - Stuny

Post autor: Gerdhard » środa, 18 stycznia 2012, 07:15

Ceallven jeżeli możesz to jak najbardziej przetłumacz:)
Obrazek

Awatar użytkownika
BloodGed
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 4 grudnia 2011, 22:00
Lokalizacja: Łódź
Status:
Offline

Re: Crowd Control Skills - CC - Stuny

Post autor: BloodGed » środa, 18 stycznia 2012, 15:30

Resolve, kontrola tłumu (CC) i Ty.

Gracze którzy przychodzą do TORa często narzekają że system „resolve” nie działa. W moim mniemaniu, pokazuje to unikalne rozwiązanie problemu łańcuchowego CC. Dla tych, którzy rozumieją jak to działa, jak moi czytelnicy na końcu tego poradnika, resolve oferuje system dzięki któremu dobrzy gracze będą robić dobre decyzje i dzięki temu zyskają bonus na który gorzej poinformowani gracze narzekają.


Po Pierwsze, czym jest Kontrola Tłumu (Crowd Control)
Kontrola Tłumu (Crowd Control), lub jak często jest to skracane CC, była oryginalnie wprowadzona do MMO jako umiejętność dla słabo DPSujących klas żeby w ogóle się do czegoś przydawały podczas grania w grupie. Umiejętności są różne, od krótko działających stunów (ogłuszeń), które pozwalają na ciągły dmg w kierunku celu, aż do długo trwających sleepów (Usypiań) używanych poza walką by przeciwnik nie brał udziału w walce dopóki nie otrzyma obrażeń. Gracze PvP od razu zauważyli wartość tych umiejętności i zaadoptowali je dla ich własnego użytku, ku przekleństwu innych graczy PvP którzy nie mieli takich umiejętności.


W SWTOR mamy trzy typy CC:

Snares (Spowolnienia): Umiejętność która spowalnia cel o jakiś procent aż do 100%.

Mezz (Wyłączenia): umiejętność która sprawia że cel nie ma możliwości by dalej kontynuować jakąkolwiek akcje przez jakiś konkretny czas lub do momentu aż nie otrzyma obrażeń (które kolwiek nie nastąpi pierwsze). Czasem te umiejętności mogą być użyte tylko na konkretnym typie przeciwników (np. droidy) albo kiedy cel jest poza walką (Out of Combat)

Stun (Ogłuszenie): umiejętność krótko trwająca, która podczas swojego trwania nie pozwala celowi brania jakichkolwiek akcji pomimo obrażeń jakie dostaje.

W PvP te trzy powyższe kategorie maja specyficzne zastosowanie nad którym wypada się zastanowić. Po pierwsze, osoba powinna zawsze trzymać swój cel w Spowolnieniu – tak by osoba mogła być na swoim celu gdy jest graczem Melee, lub trzymać kogoś na odpowiednią odległość gdy jest się graczem Ranged. Nawet gdy gra się Ranged vs Ranged, powinno trzymać się Spowolnienie na przeciwniku by złamać balans w jego grze (sprawić mu większą trudność w poruszaniu się), oraz zmniejszyć jego możliwość wykorzystania LOS (Line of Sight – Linia Widoku – moment który można wykorzystać by przeciwnik nie mógł użyć umiejętności channelowanej lub po prostu by przestał używać umiejętności, gdy nas/my jego, nie widzimy).
Po drugie, Wyłączenia mogą być użyteczne w małych potyczkach, gdzie AoE rzadko się pojawia. Na przykład, na Voidstar’ze umiejętność rozbrojenia bomby (disarm bomb) jest zdecydowanie krótsza niż długość czasu jaki Whirlwind wyjmie gracza z akcji.
Na koniec, stuny działają najlepiej i w połączeniu z innym graczem by zmaksymalizować ilość czasu, który przeciwnik musi wytrzymać podczas otrzymywania obrażeń. Albo kiedy inny gracz znajduje się w zagrażającej sytuacji ( gdzie może dostać obrażenia od otoczenia w którym się znajduje).
Dodatkowo, stuny mogą być używane jako przerywanie (interrupt) rzucania umiejętności/czarów przez healerów albo jako prawdziwe ogłuszenie by wykończyć przeciwnika, który nie wie co robi albo po prostu spalił już swój łamacz stuna (CC Breaker).


Po drugie, czym jest Łamacz Stunów (CC Breaker)?

W SWTOR’ze każda postać ma umiejętność stunującą oraz łamacza stunów. Łamacz Stunów jest umiejętnością która Przerywa CC. Różne klasy mają różne nazwy na tą umiejętność. Nie wszystkie klasy maja ten sam cooldown na te umiejętności. Nie ma zbyt wiele do powiedzenia na temat tej umiejętności poza nauczeniem się kiedy jej używać. Pomimo tego że wszystkie klasy mają CC breaker’a, nie wszyscy wiedzą kiedy powinno się go używać ( będzie wytłumaczone dalej).


Po trzecie, czym jest Resolve? (czyli Biały wkurzający pasek)

Resolve w SWTOR’ze jest sposobem na zapobieganie łańcuchowego CC. Dla tych którzy leveluja poprzez PvP, resolve wygląda na to że nie ma nic do rzeczy. Ja sam odegrałem sporą rolę podczas wielu okazji gdy zostałem zestunowany, złamałem stuna moim CC breakerem tylko po to żeby znowu zostać złapanym w stuna. Co jest całkiem frustrujące, w końcu dotarło do mnie że nie używałem mojego CC breakera w odpowiednim momencie.

Resolve jest paskiem, który napełnia się zaraz obok avatara twojej postaci oraz avatara przeciwnika. Kiedy pasek napełni się, osoba zyskuje odporność na dalsze CC. Długość tej odporności jest prawie tak wystarczająca by przebiec z huttballem z początku rampy aż by wbić gol, jeśli ma się troszkę szczęścia. Problemem jest to, że przy większości graczy pasek resolve nie napełnia się do momentu kiedy są po prostu martwi. nawet kiedy pasek się napełni, to odporność nie ma już znaczenia dopóki CC które napełniło pasek nie zejdzie z postaci. To jest to miejsce, gdzie doświadczony gracz wie dlaczego resolve jest całkiem spoko.


W końcu, jak mam wykorzystać ten system?

Doświadczony gracz używa swoich umiejętności zmniejszających obrażenia w przygotowaniu na nadchodzące CC. Wtedy, gdy jest zestunowany i zbiera baty, nie dostaje aż tak dużo obrażeń jakie jego przeciwnik miał nadzieje zadać. Tak więc CC schodzi i gracz wraca do swojego PvP trzymając swój CC breaker. Teraz, kiedy gracz znowu zostanie z CC’owany, automatycznie odpala swój CC breaker (ponieważ dwa stuny zapełniają pasek) i uzyskuje odporność na dalsze CC na całkiem niezły okres czasu. Robiąc to podczas Hutballa i niosąc piłkę - robi cuda. Poprzez to że większość graczy nie ma pojęcia że ich CC nie będzie działać kiedy cel ma na sobie biały pasek resolve.

Jest bardzo ważnym by pamiętać że CC nie działa na gracza który ma biały pasek resolve. Ważnym jest także by zdawać sobie sprawę że użycie CC na kogoś da im odporność kiedy ich pasek się napełni. Jednakże resolve nie łączy sie ze Spowolnieniami. Tak więc gdy pasek resolve napełni się, nadal można spowolnić osobę z napełnionym paskiem, nawet do momentu gdy przeciwnik w ogóle się nie porusza. Dalej, spowalniając gracza nie podnosimy jego paska resolve. Tak więc używajcie spowolnienia tak często jak jest to potrzebne i w ogóle się nie przejmujcie. Dla Warriorów z umiejętnością powodującą 100% spowolnienie, pamiętajcie że to zawsze będzie powodować ten efekt. Nie ma przeciwko temu żadnej odporności.

Kolejna prosta strategia odnośnie CC to przetestowanie wiedzy gracza. Zamiast otwierając atak od zarąbistego 6 sekundowego stuna, spróbujcie użyć bezsensownego Wyłączenia. Jeśli ktoś ma dodatkowego stuna, tak jak wiele klas melee, postarajcie się użyć tego jako pierwszego. Mniej zaznajomiony gracz automatycznie odpali swój CC breaker, pozwalając nam od razu na użycie długiego 6 sekundowego stuna kiedykolwiek taktycznie będzie nam to pasować. Używam tej strategii cały czas.

Odwrotnie patrząc, ważnym jest by wiedzieć który stun łamać a który po prostu przeczekać. Za każdym razem kiedy ktoś zestunuje twoją postać w sposób który rzuca cię o ziemie - strzeż się przed użyciem CC Breakera. Stun który wyrzuca na glebę będzie trwał pomiędzy 2 a 3 sekundami. Stealth’erzy często Wyłączają graczy przed zaczęciem walki, tylko po to żeby sprawdzić czy gracz złamie stuna. Jeśli sytuacja na to pozwoli, trzymaj swojego breakera. Dodatkowo, nie używaj CC breakera na spowolnienia, dopóki nie jest to całkowicie potrzebne, ponieważ spowolnienia zazwyczaj mają naprawde krótki cooldown.

Przykłady CC których nie powinno się łamać włączają spowolnienia spowodowane popchnięciem. Sniper’zy i niektórzy Sorcerer’zy mają 100% snare kiedy robią swoje obszarowe odepchnięcie. Tylko wtedy gdy dostajesz za dużo obrażeń lub naprawdę chcesz wykończyć odpychającego - możesz łamać to spowolnienie. Jeśli zostaniecie uśpieni, nie łamcie tego. Jak zostało wyżej powiedziane 2 razy, umiejętności pozwalające na długą kontrolę to Wyłaczenia, i jako CC automatycznie łamią się gdy dostajecie obrażenia. Tak więc taktycznie, niepotrzebnym jest tracenie CC breakera tylko po to żeby móc sobie pobiegać. Jest tylko jeden cel w grze który może być zrobiony w 8 sekund, i jest to rozbrojenie bomby na voidstar’ze.

Tak więc podsumowujac, resolve może wyglądać na zepsuty system, ale tak naprawdę posiada kilka interesujących złożonych poziomów. Gracze którzy znaja te triki, zobaczą że resolve nie tylko działa, ale także może być wykorzystany na ich korzyść.

/przypis od tłumacza/
Mam nadzieję że poradnik i jego tłumaczenie pomoże gildii w niejednej potyczce i poprawi jakość grania PvP w Starej Republice :)

Awatar użytkownika
BloodGed
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 4 grudnia 2011, 22:00
Lokalizacja: Łódź
Status:
Offline

Re: Crowd Control Skills - CC - Stuny

Post autor: BloodGed » czwartek, 19 stycznia 2012, 01:38

Tłumaczenie wstawione. Zapraszam do refleksji na temat ;)

Awatar użytkownika
Gerdhard
Posty: 8326
Rejestracja: piątek, 2 maja 2008, 08:46
Medals: 34
Status:
Offline

Konsul IX Kohorty Pretorianin Sekcji IX Kohorty ANNORVM IX AoC Legionista WAR Centurion
AION Centurion WoW Pretorianin LOTRO Pretorianin SWTOR Trybun WildStar Trybun
L2C Legionista Sekcja FE Uczestnik zlotów IX Kohorty Mecenas IX Kohorty

Re: Crowd Control - Poradnik - t

Post autor: Gerdhard » czwartek, 19 stycznia 2012, 06:31

Ceallven Pięknie dziękuje.
Obrazek

Athcore
Status:
Offline

Re: Crowd Control - Poradnik - t

Post autor: Athcore » czwartek, 19 stycznia 2012, 06:42

a coz to za bialy wkurzajacy pasek bo takowego nie widzialem ?

Awatar użytkownika
BloodGed
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 4 grudnia 2011, 22:00
Lokalizacja: Łódź
Status:
Offline

Re: Crowd Control - Poradnik - t

Post autor: BloodGed » czwartek, 19 stycznia 2012, 09:11

Pasek jest obok avatara, na obrzeżach - i jak masz nick przeciwnika jak go targetujesz, to jest dokładnie pod jego nieckiem - taki właśnie biały wkurzający pasek, gdy się napełni - to na hutballu jest pozamiatane :P a napełnia się od razu praktycznie jak tylko ktos się pojawia przy lini gola ;P

Ps. Spoko Gerd - jak znajdę chwilkę dzisiaj, to przetłumaczę poradnik do Huttballa i poszukam jakichś innych ciekawych porad :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Poradniki - SWTOR”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość