System Spotowania

Moderatorzy: Pretorianie, Moderatorzy Hyde Parku

Awatar użytkownika
Giliarwe
Posty: 537
Rejestracja: wtorek, 2 lutego 2010, 19:41
Lokalizacja: Chmielno
Status:
Offline

System Spotowania

Post autor: Giliarwe » czwartek, 14 lipca 2011, 18:38

System spotowania w World of Tanks to dla wielu graczy zmora, mafijny spisek i zamach na wolność słowa – wszystko to głośnym echem wybrzmiewa na oficjalnym forum WoT w niezliczonych wręcz wątkach. Kolokwialnie rzeknę, iż wkurza mnie to i jednocześnie obliguje do podzielenia się z Wami moimi spostrzeżeniami, które pomogły mi ten system zrozumieć i wykorzystywać w praktyce.

Część I – Mordercze Krzaki

Dostałeś kiedyś bombę od Morderczego Krzaka? Z pewnością nie raz przyczajony za krzakiem czołg zrobił miazgę z Twej maszyny ni pokazując nawet kawałka swego działa. Zacznijmy więc od opisania parametrów, które rządzą systemem:

- Każdy czołg ma własne wartości kamuflażu, wyróżnione dla pojazdu stojącego i w ruchu. Sprecyzuję, że pojazd w ruchu to wedle moich obserwacji czołg, który osiągnie prędkość większą od 0. Innymi słowy, mistyczne „nie ruszaj działem” nie ma sensu, tak samo jak blokowanie wieży stojąc za krzakiem. Nie jestem pewien, czy obrót na gąsienicach jest kwalifikowany jako ruch (szczególnie w maszynach z przeciwbieżnym systemem obrotu na gąsienicach), musiałbym to jeszcze raz sprawdzić.

- Słowo o roślinności. Każdy krzak na mapie to obiekt, który nakłada karę do widoczności na wszystko, co znajduje się za nim. Słowem, stajemy ZA KRZEWEM, nie zaś w jego wnętrzu. Według WG.net roślinność w odległości mniejszej niż 15m nie dają kary, z czym jestem w stanie się zgodzić. Podsumowując, mapa jest pełna „słupów”, które zasłaniają to, co jest za nami. Dla jaśniejszego poglądu przedstawię bardzo prosty szkic sytuacyjny:

[ obraz zewnętrzny ]

Sprawdzałem doświadczalnie nakładanie się kar widoczności i jest to bardzo prawdopodobne. Przykład? Podjechałem Obiektem 212 do leoparda (wyposażonego w optykę i binokle, czyli max view, stał w miejscu) na odległość 47m, zanim mnie zobaczył. Powód? 2 krzaczki między nami.

Podsumujmy – jak stać się morderczym krzakiem? Stajemy za nim i po 3 sekundach przeciwnik musi „uporać się” z karą do widoczności krzewu oraz sumą kamuflażu naszego czołgu (czyli sumy siatki maskującej, umiejętności załogi i wartości przypisanej do czołgu). Pamiętajmy, siatka maskująca zaczyna działać po 3 sekundach od zatrzymania się. Po tym samym czasie nasz czołg dostaje nową wartość kamuflażu, która nigdy nie jest niższa dla pojazdu stojącego niż znajdującego się w ruchu (nieliczne wyjątki mają tą wartość tą samą dla obu przypadków).

Część II – T-54 na mnie szarżuje i… znika

Zdarzyło się Wam z pewnością stracić z oczu zbliżający się czołg. Bug? Niekoniecznie. Należy pamiętać o jednej ważnej rzeczy – niejednokrotnie to nie my jesteśmy personą, która spotuje przeciwnika, czyli cel może nam zniknąć z oczu po 12 sekundach po śmierci kompana.

Kolejnym przypadkiem jest wjechanie w linię, gdzie leży jakaś przeszkadzajka. Przeciwnik wjeżdża w obszar, który jest „kryty” przez krzak względem naszej pozycji. System przelicza dane widoczności czołgów co 3 sekundy – więc po upływie tego czasu wraży tank może zniknąć, gdyż system przeliczy jego wartość kamuflażu plus krzak. Inna sprawa, że wtedy i on nie ma szansy nas zobaczyć. Wszystko obrazuje szkic i wyjaśnienie:

[ obraz zewnętrzny ]


Tutaj jeszcze wspomnę o jednej drobnej rzeczy – każde działo ma różny współczynnik wyliczający karę do „niewidzialności” po wystrzale, nie jest on zasadniczo zbyt duży i morderczy krzak może się nie ujawnić, ale czasami kropla przepełnia czarę.

Część III – Szarżuję na czołgi, które znikają.

Naturalnym jest, iż jak widzimy skąd do nas walą, to próbujemy cel znaleźć i zniszczyć. Często lecąc „na pałę”, co tylko szkodzi, nie dając prawie nic, dlaczego? Paradoksalnie, łatwiej odkryć kryjący się za krzakiem czołg z dużej odległości. WTFOMGLOL? Wszystko wyjaśnia kolejny rysunek made in paint:

[ obraz zewnętrzny ]

Z tego obrazka możecie wywnioskować jak w dość prosty sposób wcześnie zobaczyć przeciwnika. Wynika też z tego inna lekcja – stając za krzakiem musisz przewidzieć, skąd może nadjechać przeciwnik i ustawić oś pojazdu tak, aby krzak pozwolił się ukryć.

Wspomnę jeszcze o jednym drobiazgu – o ile krzak chroni zasadniczo idealnie ten obszar, jaki pokrywa jego grafika, to czołg ma dookoła siebie „poświatę”, dzięki której może zostać wysportowany na przykład zza ściany, mimo, że nosa nie wystawił jeszcze i nie został zauważony „bezpośrednio”. Nasz czołg zaś "patrzy" nie tylko do przodu, tudzież tam, gdzie wieża jest skierowana - wartość view range to wyrażenie promienia okręgu jaki wzrokiem otaczamy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Taktyki / Poradniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość